Få mer kunder till din e-butik – Del 1 – Sökoptimera själva butiken

Tänkte starta en liten serie blogginlägg om hur man får mer kunder till sin e-butik, här kommer första inlägget om sökoptimering av själva butiken, vad som också kallas sökmotoroptimering On-Page:

Till att börja med…

Till att börja med är det viktigt att kolla upp att ditt e-butikssystem har någorlunda bra förutsättningar för sökmotoroptimering, exempelvis att:

  • Rubriker sätts med H-tagg, H1 för huvudrubrik osv.
  • Butiken inte använder sig av frames
  • Du kan skriva egna kategori-texter, title-tagg och meta information (framför allt meta descriptions).
  • Koden validerar (åtminstone hyfsat och utan allvarligare fel)
  • Systemet har stöd för att göra ompekningar (301 redirects) av sidor som inte längre finns/borttagna produkter.
  • Du kan sätta link rel=”canonical” på ”likadana” sidor som kan nås från olika URL:er för att visa att det inte är dubletter utan att det i praktiken är samma sida det handlar om.

Meta descriptions ökar klickfrekvensen

Skriv meta descriptions till dina produktsidor, det är dessa som syns i sökresultatet. ”Här kan du köpa radiostyrt flygplan till riktigt bra pris – alltid öppet köp och leverans inom 3 dagar!” är en bättre beskrivande text än att chansa och hoppas på att Google väljer ut en säljande text från produktsidan. Riktlinjen för längden på meta descriptions är ca 160 tecken, med längre beskrivningar riskerar du att inte allt visas.

Dålig (avsaknad av) meta description: (sökning efter ”smycken”):

Bra meta description: (sökning efter ”roliga prylar”)

Skriv bra och unika produkttexter

Bland det viktigaste man kan göra för sökoptimeringen On-Page är att se till att alla sidor har en egen unik beskrivande text – både ”startsidan”, informationssidor, kategorier och produkter. Försökt att skriva åtminstone några meningar om varje produkt eller kategori, kopiera inte texter från leverantör utan skriv själv.

Mer text = mer innehåll för Google att indexera = mer sökord och fraser att synas på i sökresultaten.

Använd Rich Snippets

Märk upp dina produktsidor med Rich Snippets (något av formaten microdata, microformats eller RDFa) för att få Google att visa ännu mer information i sökresultaten. Rich Snippets är ett sätt att märka upp data på sajten och ”berätta” vad den betyder, exempelvis vad som är produktnamn, produktpris osv.

Det finns tyvärr ingen garanti att din Rich Snippets-data visas i sökresultaten men det skadar inte. Mer ”auktoritära” och större sajter verkar ha större chans att lyckas att synas med sin microdata i resultaten. Läs mer om Rich Snippets hos Google support.

Meta description med Rich Snippets (breadcrumbs och recension):

Håller du med? Har du synpunkter? Kommentera gärna!

En reaktion på “Få mer kunder till din e-butik – Del 1 – Sökoptimera själva butiken

  1. Pingback: Så får du länkar till din sajt - 5 tips! - Haed.se

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *