Kategoriarkiv: E-handel

Att starta upp och driva en e-butik

smyckenforalla.seÄr du nyfiken på hur det fungerar på att starta upp en e-butik och jobba med sökmotoroptimering för butiken hittar du mycket matnyttigt på Stefan Johanssons blogg som bloggar om sin nystartade smyckesbutik Smycken För Alla.

Stefan har valt att använda sig av WordPress och WooCommerce som sin e-handelslösning för butiken, en populär e-handelslösning som har växt mycket de senaste åren och nu är världsledande.

Butiken kommer i slutändan ha uppemot 3000 produkter, då gäller det att planera för struktur och innehåll så tidigt som möjligt. Ett vanligt problem för många e-butiker är att de innehåller flera likartade produkter, ska man då ändå försöka att skriva unika produkttexter eller använda samma produktsida för flera produkter och ha olika alternativ för produkterna istället? Är produkterna allt för likartade kan de av Google bli klassade som duplicate content.

För att sökmotoroptimera butiken kommer Stefan, utöver on page-arbetet som texter och bilder, att jobba med satellitsajter där han kommer att blogga om smycken och e-handel för att ge lite extra länkkraft till butiken.

10 snabba frågor till Rasmus Hammarlund om SEO

10 snabba frågor om SEO till Rasmus Hammarlund:

Hur kommer det sig att du började med SEO?

Rasmus HammarlundJag kom in på det här lite trevande någon gång 2009 typ, men det kan ha varit ett år tidigare och ett år senare också men ungefär runt 2009. Man ville från företaget jag arbetade då få lite mer koll på vad detta var för något och hur vi kunde öka våra placeringar på Google. Därför satte jag igång och började läsa om det och även arbeta med det både enskilt och tillsammans med andra. Sedan dess har det fortsatt på en egentligen ganska enkel nivå men arbetet har ändå gett goda resultat.

Vilken av dessa(*) SEO-typer är du?

Jag tillhör nog den tysta kategorin som arbetar lite bakom kulisserna i det dolda men som ändå gör bra resultat. Jag kan nog även ha vissa drag av Den intresserade i mig. Förhoppningsvis kommer jag gå mer mot antingen den egna företagaren eller den anställde. Men jag tror mer ärligt talat att jag är på väg mot den ensamma.

Vilken färg har du på din SEO-hatt?

Vit.

Vilken SEO-klyscha ogillar du mest?

SEO handlar väl bara om att skriva massor med ord många gånger?
Det är möjligt att det kan ha sett ut så en gång i Internets och söktjänsternas födelse, där man kunde skriva upp ett större gäng söktermer och sedan få träffar på det. Men det fungerar ju som bekant inte längre. Köttyxan har blivit en pincett.

Vilken Google-placering är du mest stolt över?

Nr 1 på ett antal sökord jag jobbat med, allt annat är egentligen oviktigt, att ligga på nummer 2 och 3 kan vara roligt men andra platsen är den första av den sista. Någon måste ligga på första platsen och det kan lika gärna vara jag, det bör vara jag.

Hur ser en normal arbetsdag ut för dig?

Om det ändå fanns en normal arbetsdag =)

Vilket är det största SEO-misstaget du begått?

Trott mig veta mer än vad jag gjort och ägnat allt för mycket tid åt att göra fel.

När fick du senast en naturlig länk?

Vet faktiskt inte.

Vilket sökord skulle du helst ranka som nr 1 på?

Svensk stand-up vore roligt då jag har börjat peta lite där, det är något jag ska arbeta mer på.

Hur tror du att man sökmotoroptimerar år 2020?

Sökordet som begrepp och term kommer försvinna om något år, där man tidigare sökte på mer specifika ord blir det allt mer längre meningar och fraser man söker på. Man söker på tanken istället för idén. Om man nu ens söker överhuvudtaget, antagligen är det något helt annat då.

Läs mer om och av Rasmus Hammarlund på http://rhammarlund.tumblr.com/, du hittar honom även på Twitter: @RHammarlund.

(*) http://www.simonwall.se/vem-ar-du/

9 perfekta julklappstips till SEO:aren!

julklappstips seo[Uppdaterat inlägg]

Letar du efter julklappar till en sökmotoroptimerare?

Idag, 19 november, utsåg HUI råsaftcentrifugen som årets julklapp. Tyvärr kan råsaftcentrifugen inte krama ut någon länkjuice, så här kommer istället 9 julklapptips på klappar som troligtvis alla sökmotoroptimerare skulle vilja hitta under granen (eller få i digital form).

 

9 julklappstips till #svSEO:aren

  1. Länkar! En riktigt fin dofollow-länk i en relevant kontext är den perfekta julklappen till sökmotoroptimeraren! Svårt att paketera in och lägga under granen men fixar du en länk till en sökmotoroptimerare på julafton kan du vara ganska säker på att hen antingen kollar statistiken eller har någon bevakning på inkommande länkar och därmed får notification till mailen (som personen givetvis kollar även på julafton).
  2. Böcker! Sökmotoroptimeraren kommer säkerligen hävda att hen redan vet allt som står i en SEO-bok eller att det är trams, just därför kanske inte böcker om just SEO är det bästa utan snarare närliggande ämnen som psykologi, programmering, semantik eller varför inte boken The art of war, krigskonst kan säkert vara applicerbart även när det gäller kriget i serpen.
  3. Mjukvara! Sökmotoroptimeraren älskar att kolla statistik, placeringar, inlänkar och annan data. Det finns både mjukvaror och prenumerationstjänster som är gratis, som Gserp, och betalvarianter som Majestic SEO och SEOlytics (läs recension här).
  4. textText! SEO:aren älskar texter och content. Skriv 400 ord om något ointressant som t.ex. SMS-lån, att boka hotell i Stockholm eller billiga vinterdäck och lägg textfilen på ett USB-minne, då får du även någonting fysiskt att ge bort i julklapp. Orkar du inte skriva ihop de 400 orden själv kan du vända dig till någon content provider, t.ex. Text&Co.
  5. Köp julklappar av SEO:aren! Köp en julklapp av någon SEO:are som även pysslar med e-handel, din beställning blir då en tidig julklapp! Personligen tycker jag att ni ska köpa julklappar hos Becca Design (smycken, accessoarer) eller Sötaprylar.se (roliga prylar), som är min sambos butiker, några andra exempel är AndersIvar som (bara) säljer handtag, Nolingo arbetskläder, Fractronics NES connectors. På forumet e-handel.se hittar du även trådan Dags att ge rabatt till varandra, där kan du shoppa loss hos både konkurrenter och kollegor och även få rabatt i butikerna.
  6. Google-prylar! Oavsett vad SEO:aren har för åsikter om Google spelar sökmotorn antagligen en väldigt central del i personens liv. På google-store.com finns det massvis med prylar med Google-tryck som t.ex. muggar, babykläder (det ska börjas i tid), mobilhållare och USB-minnen. Google-shoppen skickar till hela världen men man levererar tyvärr inte prylarna lika snabbt som sökresultaten utan leveranstiden är på upp till 4 veckor, så köp dina Google-julklappar i god tid.
  7. Datorpylar! En SEO:are sitter oundvikligen mycket framför datorn, därför är även datorprylar ett bra julklappstips; USB-gadgets, USB-minnen, musmattor m.m.
  8. black hat seoEn svart hatt! Har din SEO:are en förkärlek för t.ex. footerlänkar och automatiserade bloggkommentarer? Då är den här svarta hatten från roligaprylar.se perfekt! Om din SEO:are däremot tycker att länkar bara ska uppstå ”naturligt” genom smarta länkbeten och infographics är en vit hatt ett bättre julklappstips.
  9. Domäner! Har du någon domän som ligger och skräpar i domänportföljen? Ge bort den till sökmotoroptimeraren och låt honom skapa en trevlig satellitsida istället.

Mer julklappstips, lämpliga till både SEO:are och vanligt folk, hittar du på hittajulklappar.nu!

6 länktips 6 februari vecka 6

Här kommer lite blandade bra länkar/artiklar för dig som är intresserad av webb & seo:

  1. Så startar du en webbutik – Anders Karlsson går igenom allt du behöver tänka på när du startar en webbutik, från förberedelser till konverteringshöjande åtgärder.
  2. 101 sätt att få mer besökare till din blogg – Intressant lista även om vissa punkter är tveksamma.
  3. Effekten av Googles pingvinfilter – tvärtemot avsikten är det nu mer spam i sökresultaten.
  4. Holy Grail of eCommerce Conversion Optimization – 91 saker du kan göra för att öka konverteringen i din webbutik.
  5. Går det att ranka naturligt på ”smslån”? – Går det att få bra positioner på ett naturligt sätt i ”smutsiga” nischer som smslånebranschen? Lång och läsvärd artikel av Simon Nyström (uppföljning här).
  6. Lägg till din e-butik – Har du en e-butik och en aktuell rabattkod? Lägg då till din butik på Rabattjakt.

Så får du länkar till din sajt – 5 tips!

Här kommer inlägg två om hur man får mer kunder till sin e-butik som handlar den viktiga biten att få länkar till butiken, något som är av avgörande betydelse för att ranka bra i sökmotorer.

Första inlägget handlade om SEO-förbättringar man kan göra i själva butiken, det här inlägget kommer istället handla om externa faktorer som påverkar din ranking i sökmotorer, många av tipsen här gäller inte bara för e-butiker utan även andra typer av sajter som vill få mer länkar och därmed öka sin synlighet.

Få länkar till din sajt/e-butik

Hur går man då folk att länka till sin e-butik? I en perfekt värld, och enligt Google, sker detta naturligt genom att alla som tycker att dina produkter är grymma länkar till dig, tyvärr är det sällan det går till så i praktiken utan man får på olika sätt hjälpa till, både genom att själv fixa länkarna samt att på olika sätt uppmuntra andra att länka till dig.

1) Länkkataloger

Det absolut enklaste och snabbaste sättet att få länkar till sin e-butik är att anmäla sajten till några länkkataloger. Länkkraften i dessa länkar är minimal men många bäckar små…

Exempel på svenska länkkataloger:

Länkkatalog med inriktning e-handel:

Mer länkkataloger här.

2) Artikelkataloger

Publicera texter på artikelkataloger, kräver mer ansträngning än att lägga till butiken i länkkataloger men ger också generellt en bättre och ”naturligare” länk då den är i en relevant kontext.

Exempel på svenska artikelkataloger utan speciell inriktning:

3) Kontakta bloggare

Hör av dig till olika bloggare och föreslå samarbete, ni kanske kan ordna en tävling ihop eller så kan du sponsra med produkter från din butik.

Försök hitta bloggare inom din nisch/målgrupp för bästa utfall. Försök också se till att bloggen har tillräckligt med läsare så att samarbetet ger något för dig.

4) Länkbeten

Det mest naturliga sättet att bygga länkar men också det svåraste: skapa så pass bra/intressant/uppseendeväckande/kontroversiellt innehåll att du får andra att länka till dig.

Ett länkbete för en e-butik skulle kunna handla om intressanta data som du sitter på, kanske ett blogginlägg med intressant fakta om någon produkt i butiken och snygg tillhörande grafik.

5) Skapa ett satellitsidor

En satellitsida är en sajt på en annan domän med syfte att få besökare och föra vidare länkkraft till din huvudsida, i det här fallet din webshop. Förslagsvis är satellitsidans en blogg för att snabbt och enkelt kunna fylla på med nytt innehåll.

För att ta ett konkret exempel, är din butik Kepsbutiken.se skulle du kunna skapa sajten alltomkepsar.se och där presentera olika kepsar i butiken, skriva faktainlägg om kepsar och huvudbonader med länkar till butiken och dina kepsar.

n.nu kan du skapa gratis och sökmotorvänlig hemsida enligt formatet användarnamn.n.nu, många använder n.nu för att skapa satellitsidor, här är t.ex. en satellitsida om julklappar med adressen julklappar.n.nu.

Opencart Multi-Store

E-butikslösningen Opencart har en trevlig funktionalitet som tillåter att man skapar flera butiker med olika URL:er som har samma backend/admin-gränssnitt, Opencart Multi-Store kallas detta.

Hanteringen av alla beställningar, produkter, inställningar m.m. sköts alltså centralt i samma admin-gränssnitt men sortimentet, webbutikens adress och designen kan vara olika.

Så här använder du Opencart Multi-Store

Till att börja med behöver du ett webbhotell som låter dig skapa alias. Om exempelvis butik2.se är din nya butik du vill lägga till ska den vara alias för butik1.se som är din huvudbutik.

Alias för webbplatser hos citynetwork, sotaprylar.se är här alias för beccadesign.se.

Därefter går du in i ditt Opencart backend och lägger till din nya butik under System > Inställningar > Infoga. Fyll i din butiks-URL, i det här fallet http://www.butik2.se/ (viktigt att få med backslashen på slutet) och de andra inställningarna för din butik. Färdigt!

Att göra sen

När du nu lägger in eller redigerar produkter väljer du under Länkar > Butiker i vilken/vilka butiker produkten ska visas (det är dock inte att rekommendera att visa samma produkter i flera butiker av SEO-skäl pga. duplicate content).

Det kan ofta vara på sin plats att skapa en egen template/mall för den nya butiken och skapa egna layouter om man inte vill att samma moduler ska visas i båda butikerna.

Vidare läsning om Opencart Multi-Store: