10 snabba frågor till Kristoffer Wedholm om SEO

10 snabba frågor om SEO till Kristoffer Wedholm:

Hur kommer det sig att du började med SEO?

kristoffer-wedholmJag tror jag halkade in på det av en slump. Jag hade sedan sent 90-tal varit intresserad av att skapa webbplatser, men tog en paus från det mellan 2005 och 2007 ungefär. När jag pluggade på universitetet kom intresset tillbaka och jag fick nys om SEO. Jag tror det började med att jag reagerade på att många länkbytare ville ha sökord som ankartext istället för sajtens namn. Jag började undersöka varför och det visade sig vara för att de ville ranka bra på sina sökord. Efter det blev jag fast.

Vilken av dessa(*) SEO-typer är du?

Jag skulle beskriva mig som en blandning av den ensamma och den lilla företagaren. Jag började som den ensamma sökmotoroptimeraren som enbart jobbade med affiliatesajter. I början av 2013 kände jag mig mogen att ta mig an att göra SEO åt andra företag. Än idag bidrar affiliate till en ganska stor del av företagets intäkter.

Vilken färg har du på din SEO-hatt?

Det finns så många olika definitioner av den vita, grå och svarta hatten. Det är nästan lika förvirrat som TheDress-snackisen som nyligen var på tapeten. Min definition av blackhat är att man begår lagbrott för att få sajter att ranka bra, t.ex. genom dataintrång. Jag sätter stolt på mig den grå hatten. För mig innebär det att man inte i första hand bryr sig om Googles riktlinjer, utan vad som är bäst för kunden. Min definition av den vita hatten är att man sätter Googles intressen före sina egna och kundens intressen.

Vilken SEO-klyscha ogillar du mest?

Content is king. Men det kanske stämmer eftersom ”Links are God” :-)

Anledningen till att jag ogillar uttrycket är att det ofta används som en mirakelkur för bra ranking. Alla som jobbat med SEO vet att bra innehåll inte per automatik genererar bra ranking. Jag är absolut inte motståndare till bra innehåll. Jag ser det snarare som en självklarhet att fylla sin webbplats med genomarbetat och relevant innehåll. När man gjort det tar man tag i SEO-biten.

Vilken Google-placering är du mest stolt över?

En ganska kortvarig förstaplats på ”låna pengar” är nog det svåraste jag lyckats riktigt bra med. Mindre bra att jag tappade den, men jag lärde mig ju lite på vägen.

Hur ser en normal arbetsdag ut för dig?

Oj. Jag har nog ingen normal arbetsdag. Jag jobbar med det som är mest akut. Jag sätter sällan av tid för specifika arbetsuppgifter. Den officiella arbetsdagen börjar vanligtvis kl. 10 och slutar omkring kl 17. Omkring kl. 21 börjar kvällspasset där jag håller lite lugnare tempo och förbereder morgondagen.

Vilket är det största SEO-misstaget du begått?

Att jag inte började intressera mig för SEO tidigare.

När fick du senast en naturlig länk?

Det vet jag inte.

Vilket sökord skulle du helst ranka som nr 1 på?

Det skulle vara härligt att återta förstaplatsen på ”låna pengar”.

Hur tror du att man sökmotoroptimerar år 2020?

Jag tror SEO kommer få kämpa med ännu mer konkurrens från Google. Vi är Googles enda ekonomiska fiende. Google anser att de pengar som hamnar i våra fickor tillhör dem.

Mer konkret tror jag att länkar fortfarande kommer vara en viktig del av ranking. Det är en så grundläggande faktor i Googles algoritm. Negativ SEO kommer bli ett större problem och även drabba dem i mindre konkurrensutsatta sökresultat. Jag tror inte Google kommer backa bandet och ta bort det negativa värdet de ger spamlänkar. Jag tror faktiskt att Google gillar spammarna till viss del eftersom de gör SEO dyrare, vilket ger Adwords en konkurrensfördel. Negativ SEO hjälper Google att flytta pengar från SEO till Adwords.

Läs mer om och av Kristoffer Wedholm på http://www.wedholmab.se, du hittar honom även på Twitter: @kriwe.

(*) http://www.simonwall.se/vem-ar-du/

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *