10 snabba frågor till Jonathan Björkskog om SEO

10 snabba frågor om SEO till Jonathan Björkskog:

Hur kommer det sig att du började med SEO?

jonathan björkskogJag gjorde små webbsidor när jag gick i gymnasiet i början av 2000-talet, och funderade på varför vissa sidor rankade högre än andra i Google. Jag tyckte det var intressant och gjorde en del tester för skojs skull. Gjorde egentligen inte någon större affär av det innan 2009 då digitalbyrån Genero startades tillsammans med två kompisar, där jag blev ansvarig för sökmotoroptimering, och har jobbat med det sedan dess.

Vilken av dessa(*) SEO-typer är du?

Har väl gått från ”den ensamma” till en blandning av ”den lilla företagaren” och ”den anställda” tror jag. Är i alla fall inte speciellt högljudd. Har dock för många domäner.. :)

Vilken färg har du på din SEO-hatt?

Oj, det beror på projektet. I större kundprojekt är den oftast rätt vit med fläckar, medan den i testprojekt kan vara både grå, grön, bacon- eller leopardfärgad.

Vilken SEO-klyscha ogillar du mest?

Alla klyschor som betonar vikten av en enda sak som lösningen på all SEO, t.ex ”content is king” eller ”links are God”. Man kan säkert få en del uppmärksamhet med dom på SEO-konferenser, men inget content klarar sig bra utan länkar, och utan innehåll gör man inte heller mycket med enbart länkar.

Vilken Google-placering är du mest stolt över?

Vi håller ett ord med en kunds sida som ger dem 200 000 besökare under två dagar per år. På finska. I många år i rad. Det är ganska kul.

Hur ser en normal arbetsdag ut för dig?

De är rätt olika, vissa dagar är enbart ”hands on” jobb med teknik, länkar och innehåll, medan vissa innehåller möten och kunder. Men om vi tar en dag som exempel: Jag tar mig 500 meter till jobbet lite efter 8, äter knackkorv (det är den bästa frukosten, tro mig), dricker kaffe och pratar genom dagen med de andra som redan är på plats. Sedan gås mailen genom, och frågor från anställda svaras på. Efter det blir det ett internt möte där vi går genom hur en ny kunds sida borde fixas till, och det skapas en plan för den. Sedan lunch, och ett kundmöte inne i Helsingfors. Efter det tillbaka till kontoret för att ta itu med mina öppna ToDo’s och ett internt möte med ledningen. Sedan hemåt igen runt fem/sex-tiden.

Vilket är det största SEO-misstaget du begått?

I början bokade jag sjukt många domäner och satte upp riktigt enkla sidor på alla, helt utan inlänkar, och trodde på något konstigt vis att de skulle ranka av sig själv, och när de inte gjorde det så satte jag upp fler på samma sätt… Jag borde istället ha fokuserat på ett fåtal och gjort dem bra och skaffat bra inlänkar till dem. Där slösade jag mycket tid, men fick viktiga lärdomar.

När fick du senast en naturlig länk?

Haha, för några dagar sen, från haed.se..:)

Vilket sökord skulle du helst ranka som nr 1 på?

Hmm, en förstaplats på ordet ”hotel” eller ”hotels” på engelska skulle man säkert kunna göra en hel del kul med.

Hur tror du att man sökmotoroptimerar år 2020?

Genom att ha bra sidor, med bra funktioner och bra innehåll, som sticker ut från mängden, och har bra inlänkar och omnämningar på andra sidor på nätet, samtidigt som man gör sin sida till ett av de största ”branden” inom den nischen.

Läs mer om och av Jonathan Björkskog på http://jonathanbjorkskog.se, du hittar honom även på Twitter: @JonathanBJ.

(*) http://www.simonwall.se/vem-ar-du/

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *