10 snabba frågor om SEO till Philip Blomsterberg

10 snabba frågor om SEO till Philip Blomsterberg:

Hur kommer det sig att du började med SEO?

crphilipI mitten av 90-talet startade jag mitt första internetbaserade företag och för att bootstrappa fick jag lära mig det mesta själv – grafik, epost/forummarknadsföring, html/webbdesign, och så vidare. Utan att riktigt förstå hur de fungerade, och vilken betydelse sökmotorerna (Altavista, Evreka etc) hade, skrev jag 1997 mina första metataggar.

Några år senare gick jag vidare med epost-marknadsföring och utveckling av ett eget ehandelssystem. Det senare ledde till att jag mer och mer fick upp ögonen för SEO, och någon gång kring Googles Boston/Fritz-update började jag jobba med det på allvar. Det var här intresset för SEO exploderade. Folk hajade hur mycket pengar det låg i Google, och när Adsense introducerats bestod serpen säkert till 30 % av MFA-sajter. Själva körde vi Clickbank-produkter och experimenterade mycket med cloaking och utgångna domäner, för att sedan gå över till verktyg liknande RSSGM och YACG.

Vilken av dessa(*) SEO-typer är du?

Även om jag hittills inte varit vidare ljudlig i SEO-Sverige passar jag nog in i de flesta av de där facken – fram tills nu mest bland de där tysta, ensamma stackarna.

Vilken färg har du på din SEO-hatt?

Varierar från projekt till projekt, så Fifty shades of grey är nog bästa svaret. Riktig blackhat är mest något folk tror de håller på med, och riktig white hat…well det är nog ovanligare än snö i Sahara. De som jobbar med SEO jobbar, oavsett vad de tror, alltid inom det svarta och vita. Är hatten nattsvart är man sannolikt kriminell, och är den vit – ja, då tror man förmodligen även på enhörningar.

Vilken SEO-klyscha ogillar du mest?

Content is king. Internet är ingen monarki – snarare en bananrepublik.

Vilken Google-placering är du mest stolt över?

Jag skulle nog säga keywordet ”download movies” där vi låg bra till i hela vertikalen.

Hur ser en normal arbetsdag ut för dig?

  • Vaknar (har den icke-ortodoxa vanan att börja arbetsdagen kring 11:00)
  • Sätter mig och svarar de anställa vi har i Asien (Filippinerna).
  • Svarar på mail
  • Kör ett race fram till ~16:00 då jag ringer kunder osv. De flesta är då på väg hem för dagen så det är bästa chansen att hålla det hela kort.
  • Kör några timmar till, och planerar för nästa dag (eller eventuellt kvällspass).
  • Loop, rinse and repeat.

Vilket är det största SEO-misstaget du begått?

Jag har gjort många, men mest skulle det väl vara alla de timmar man lagt på att diskutera på forum. Jag har nog slösat flera år på att kommentera kattbilder och Pagerankens betydelse på sajter som Syndk8 och WickedFire.

När fick du senast en naturlig länk?

Räknas outreach? Isåfall för 3-4 dagar sedan.

Vilket sökord skulle du helst ranka som nr 1 på?

Svårt att säga. ”Matt Cutts” för att det skulle vara skoj, och för pengarnas skull skulle jag nog säga följande: ”loans, ”casino”, ”hosting” och ”insurance”.

Hur tror du att man sökmotoroptimerar år 2020?

På sätt och vis är vi redan där. Google blir bättre på att analysera andra mjuka faktorer som användarbeteende och användarvänlighet. För att lyckas kommer man behöva använda hela vapenarsenalen – jobba mer som en riktig webmaster. Personligen är detta något jag själv på alla sätt välkomnar. Ett sant, holistiskt tillvägagångssätt när det kommer till SEO och internetmarknadsföring överhuvudtaget gynnar alla.

Philip driver det nystartade företaget Intripid och skriver, förutom på de tuuuusen sajter där han gästbloggar, även på sökmotoroptimering.se.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *