10 snabba frågor om SEO till Erik Bergman

10 snabba frågor om SEO till Erik Bergman:

Hur kommer det sig att du började med SEO?

erik-bergmanPrecis som många andra började jag mest av en slump. Jag byggde en första affiliatesajt som bingo tillsammans med en kompis och sen var vi ju tvungna att få trafik till den på ett eller annat sätt. SEO blev det mest naturliga så det var bara till att börja lära sig.

Vilken av dessa(*) SEO-typer är du?

Jag skulle tro att jag faller inom någon egen kategori faktiskt. Känner inte riktigt att jag passar in någonstans även om det inte går att förneka att det är en träffande läsning för branschen i stort.

Vilken färg har du på din SEO-hatt?

Den är röd med vita prickar, som en flugsvamp. Skämt åsido, jag skulle säga att den har lite nyanser av allt möjligt. Ska man bemästra SEO på ett bra sätt så måste man testa allt och sen gäller det att sprida sina risker.

Vilken SEO-klyscha ogillar du mest?

Jag är inte så brydd av någon SEO-klyscha, jag är mest fascinerad över vilken hysteri det kan bli kring olika uppdateringar. Nu senast med ”mobilgeddon” som att det skulle röra om i grytan något helt fruktansvärt att ens komma på ordet ”mobilgeddon” känns mest komiskt.

Vilken Google-placering är du mest stolt över?

Vi ligger högt kring de flesta sökord inom casino och jag är stolt över dem allihop. Vi krigar inte särskilt för något specifikt sökord utan jobbar mer för att ha stora och breda portaler som förtjänar att synas högt på det mesta.

Hur ser en normal arbetsdag ut för dig?

Jag har suttit som VD på Catena Media under de senaste åren och har precis lämnat över stolen till min efterträdare. Under tiden som VD har det mesta av tiden gått åt till personalfrågor, rekrytering, kontor, rapporteringar etc men nu hoppas jag kunna återgå till passionen kring att bygga sajter, jobba med konvertering, SEO och allt annat som ligger mig varmt om hjärtat.

Näst på tur står att ta tag i JohnSlots och MrBet där utvecklingen har stått till ett tag men där potentialen är otroligt stor. Sajterna kommer få helt nya designer och det är ett gäng nya funktioner på väg in också så det ska bli spännande att få hugga tag i produktutveckling på allvar igen.

Vilket är det största SEO-misstaget du begått?

Jag vet inte riktigt om det var misstag men innan första pingvinen gjorde man väl alla misstag som gick att göra sett till att pingvinen skulle komma. Innan pingvinen gick det ju dock hur bra som helst. Nu tjänade vi pengar innan pingvinen men inga pengar efter pingvinen, hade vi gjort tvärt om så hade vi inte tjänat några pengar innan pingvinen men mycket efter men det var ju svårt att veta på förhand :)

När fick du senast en naturlig länk?

Det händer titt som tätt faktiskt. Nu senast var det en jobbannons som vi la upp som blev uppsnappad och fick en länk till sig.

Vilket sökord skulle du helst ranka som nr 1 på?

Spontant skulle jag tro att ordet ”Betsson” eller ”Unibet” är de ord som skulle generera mest intäkter om man tog förstaplatsen på. Rent av mer än ordet ”casino”. Att ta sig förbi någon av de bjässarna på sitt eget varumärke är nog en småtuff uppgift dock.

Hur tror du att man sökmotoroptimerar år 2020?

Vid det laget tror jag att Google har blivit väldigt mycket bättre på att analysera besöksbeteende. Hur nöjda verkar besökarna vara på sajten och hur beter dem sig. Någon form av AI kommer analysera det i detalj och på så sätt avgöra mer om hur det ska ranka. Sökmotoroptimeringen kommer då bli en strävan efter att skapa just det beteendet som besökaren vill ha. Länkar kommer alldeles säkert vara en betydande faktor både 2020 och 2025 men jag tror det är åt det hållet som söket kommer att utvecklas.

Läs mer om och av Erik Bergman på erikbergman.se, du hittar honom även på Twitter: @bergmanel. (*) http://www.simonwall.se/vem-ar-du/

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *