10 snabba frågor om SEO till Christian Rudolf

10 snabba frågor om SEO till Christian Rudolf:

Hur kommer det sig att du började med SEO?

christian rudolfJag halkade in på SEO som så många andra. Jag drev ett bolag som sysslade med digitalt innehåll till mobiltelefoner i början av 2000 talet. Kring 2005 började det gå upp för mig vad som komma skall på den marknaden (Iphone) och jag insåg att framtiden började se blek ut. Då dök det upp ett tillfälle att vara inhyrd projektledare på WebGuidePartner. Då var det ett annat bolag än vad det är idag. Man jobbade med leadgenerering inom gambling och var helt okända. Man byggde bla världens största pokerportal, Pokerlistings, som mig veterligen fortfarande är den största. Var där i ungefär 3 år och det har varit SEO mer eller mindre sedan dess.

Vilken av dessa(*) SEO-typer är du?

Känner inte igen mig i ngn av typerna.

Vilken färg har du på din SEO-hatt?

”Everything we hear is an opinion, not a fact. Everything we see is a perspective, not the truth.” Marcus Aurelius

Hatt diskussionen utgår från Googles perspektiv och är därmed deras åsikt. Så vilken färg har min hatt i ett annat perspektivet än Googles? Kritvit då Google är den enda äkta blackhaten i marknaden!

Om man inte är nattsvart, varför marknadsför man tjänster där användarna kan köpa läkemedel utan recept för mångmiljardbelopp?

Om man inte är nattsvart, varför erkänner man sig skyldig till marknadsföring mot barn och tvingas betala tillbaka 19 MUSD?

Om man inte har en mörkare hatt, varför säger man att ens relevansalgoritm är bra för användarna men ändrar godtyckligt på sökresultaten när det passar ens egna kommersiella syften? Är inte det att vilseleda ens användare och bryta sitt grundläggare marknadslöfte?

Listan kan göras mycket längre men när man ser Google såhär, inser man att det i princip bara finns en aktör på marknaden som verkligen jobbar metoder som är blackhat i den bemärkelsen att man bryter många nationers lagar. Inom svensk SEO tror jag inte det finns folk som bryter lagar i sin yrkesutövning.

Vilken SEO-klyscha ogillar du mest?

Jag har inte alls problem med klyschor inom SEO. Dels förstår jag varför man använder klyschor. De gör bra rubriker, som passar på Twitter och jag är i grunden svag för bra rubriker. De är också en källa till stor humor. De efterföljande diskussionerna är ofta bra underhållning.

Men det finns en klyscha som inte är specifik SEO utan mer allmänt webb/startup/entreprenörskap, ”build it and they will come” som jag finner kontraproduktiv att följa.

Påståendet hävdar att man skall fokusera stenhårt på produkten för då kommer användarna att flockas för produkten är så bra. Nackdelen med det är, att när du väl byggt en sådan produkt (vilket händer), så har du försatt dig i en mental låsning när det gäller marknadsföring. Man köper i det ögonblicket ingen media för användarna kommer av sig själv. Har du väl en produkt som folk kommer till av sig själv, så är det precis sådana produkter du skall göra TV marknadsföring på och skrika dig hes. Det kommer vara mycket lönsammare än om du inte har en produkt som användarna hittar till.

Bra produkter bör man bygga oavsett, bra marknadsföring bör man göra oavsett. Det är ett betydligt tråkigare klyscha att säga men mer användbart än ”build it and they will come”

Vilken Google-placering är du mest stolt över?

På 15 mån byggde jag en sajt från noll till +120000 unika besökare i månaden. 90% var söktrafik. Bla rankade jag etta på ordet ”twitter” under 2-3 dagar. Jag höll andraplatsen och helt plötsligt skeppade twitter en uppdatering som i princip, från ett sökperspektiv, pajade Twitters sajt. Så jag fick vara etta ett kort tag på ordet ”twitter”och uppleva en tsunami av trafik. Kanske inte en värdefullt upplevelse men en väldigt rolig upplevelse.

Hur ser en normal arbetsdag ut för dig?

Mina arbetsdagar är ganska osexiga. De består av i princip fyra saker i olika mängd:

  • Sälja SEO
  • Projektleda SEO
  • Räkna ut vad som måste göras i SEO projekt
  • Admin i form av mail, personal, ekonomi och dylikt.

Då och då har jag tid för roliga saker, bygga verktyg (Ja, jag kommer nog göra ngt av mina interna verktyg, publikt i år) eller göra online PR och skaffa länkar. Tyvärr är det alldeles för sällan.

Vilket är det största SEO-misstaget du begått?

Jag tror jag begått dem alla faktiskt. I mångt och mycket har jag lärt mig SEO genom att göra SEO själv och då bör man begå alla felen. Lyckligtvis är det så att minnet har svårare att komma ihåg negativa upplevelser så efthand som jag åldras, glömmer jag bort mina fuckups.

Men ett misstag jag gjort flera gånger är att jag övervärderat, värdet av SEO, utifrån någon annans perspektiv. Då blir det inga lyckade projekt eller avslut.

När fick du senast en naturlig länk?

I veckan som gick, här.

Vilket sökord skulle du helst ranka som nr 1 på?

Jag har nog inga sökord jag sådär känner något inför. En sak jag vill göra innan min SEO karriär är över är att få göra ett större SEO projekt i ett högkonkurrenssegment i USA. Google USA är en helt annan best än Google Sverige och det vore utmanande och roligt.

Hur tror du att man sökmotoroptimerar år 2020?

Jag tror SEO 2020, har alla dragen som SEO idag har men Google är lite duktigare på att förstå användaren och levererar bättre svar, dvs användarupplevelsen kommer ha störrebetydelse 2020 än idag.

Jag tror också att Google är ett reglerat bolag som inte har så mycket årlig tillväxt kvar. Däremot kommer man vara ohyggligt lönsamt företag.

Läs mer om och av Christian Rudolf på http://disruptive.nu och på Twitter: @RudolfChristian. Christian Rudolf driver även sökmotoroptimeringsföretaget TopDog.

(*) http://www.simonwall.se/vem-ar-du/

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *